Az elektromos rollerek tömeges elterjedése nagy fejtörést okozott a döntéshozóknak, hiszen ezzel kapcsolatban sokáig nem volt egységes, EU-s szabályozás. Azonban mivel motor által meghajtott, gyakran 25 km/h-nál nagyobb sebességre képes járművekről van szó, valamint Európa-szerte és hazánkban is egyre magasabb az e-rollerrel történő károkozások száma, egyre sürgetőbb volt a közbelépés. Végül egy EU-s direktíva zárta le a kérdést, amely alapján minden tagállamban, így hazánkban is be kell vezetni egyes elektromos rollerek kötelező biztosítását. Az e-rollerekkel történt károkozásért, legyen szó anyagi kárról (pl. egy meghúzott autó) vagy személyi sérülésről, eddig a jármű tulajdonosa tartozott felelősséggel – a kötelező biztosítással rendelkező rollerek esetén ezentúl a károkozó biztosítása fogja fedezni a kapcsolódó összeget, ezért ez a változás az ő érdeküket is szolgálja.
Fontos részlet, hogy a változás nem minden elektromos rollert érint, ugyanakkor vonatkozhat egyéb mikromobilitási eszközökre is, például a segwayekre és az elektromos egykerekű járművekre. Összességében a jármű saját tömegét és tervezési sebességét kell nézni: azokra az e-rollerekre kell biztosítást kötni, amelyeknek tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy saját tömege nagyobb, mint 25 kg, és legalább 14 km/h sebességre képes.
A biztosítóknak 2024. június 8-ig kellett meghirdetniük a mikromobilitási eszközökre vonatkozó tarifáikat, a változás pedig 2024. július 16-án lépett érvénybe, tehát ettől a dátumtól kell kötelező biztosítással rendelkezned, ha érintett vagy. A kötelezettségedről külön értesítés nem érkezik: üzembentartóként a te felelősséged, hogy ellenőrizd a rollered paramétereit, és ha szükséges, megkösd a biztosítást.
A kötelező biztosítás megkötéséhez szükséged van a járműved pontos modelljére, valamint annak egyedi azonosítójára. A modell (típus, gyártmány) nevét a számlán, garancialevélen, online vásárlás esetén a megrendelés visszaigazolásában is megtalálod, de a roller dobozán és használati útmutatójában is ellenőrizheted. Fontos, hogy itt nem a jármű gyártóját kell megadnod, hanem az adott típus nevét (pl. Cyber A Pro). Az egyedi azonosítót jellemzően szintén több helyen megtalálhatod: egy matricát kell keresned, ami lehet a talprész alatt, az akkumulátor borítása közelében, a keréknél, vagy a kormánycsövön is. A betűk és számok kombinációjából álló egyedi azonosítót gyakran "SN" jelöléssel, vonalkóddal találhatod meg a matricán.
A segédmotoros kerékpárok KGFB-díjaiból kiindulva sejteni lehetett, hogy jelképes, évi pár ezer forintos biztosítási díjjal kell számolnia az e-rollerek tulajdonosainak, és most már azt is tudjuk, hogy a rollerbiztosítás tarifái a várakozásoknak megfelelően alakultak: az Insurán megkötött szerződések átlagdíja július első hetében 6000 Ft volt. Ez különösen alacsonynak számít, ha azt nézzük, hogy egy károkozás akár többszázezres, személyi sérülés esetén pedig többmilliós kiadást is jelenthet a károkozónak. Ha érintett üzembentartóként nem kötöd meg a biztosítást, és kárt okozol, a kárösszeget neked kell előteremtened, sőt, még pénzbírságra is számíthatsz, amiért nem kötöttél kötelezőt a rolleredre – emiatt mindenképpen gondoskodj időben a biztosítás megkötéséről.
Hazánkban egyelőre nincs lényegi szabályozás az elektromos rollerekkel kapcsolatban, amellyel lassan egyedül vagyunk Európában. Egyes országokban (pl. Egyesült Királyság, Hollandia) például szinte teljesen betiltották az e-rollerekkel való közlekedést, és azok bérlésére sincs lehetőség. A legtöbb EU-tagállamban szigorúan előírják, hogy milyen életkortól vezethet valaki e-rollert, és bizonyos életkor alatt (jellemzően 16 vagy 18 év) bukósisak viselését is kötelezővé tették. Ha a környező országokat nézzük, Ausztriában külön engedéllyel már 9 éves kortól használhatók ezek a járművek, azonban csak bukósisakkal, 25 km/h sebességig, és csak 16 éven felüli kísérővel. Romániában csak 14 év felett használhatók az elektromos rollerek, járdán, parkokban és macskaköves úton nem megengedett a használatuk. Szlovákiában 15 éves kor alatt csak bicikliúton, magánterületen és erdei utakon közlekedhetnek a rollerezők, Szlovéniában pedig egészen 18 éves korig kötelező a bukósisak használata. Horvátországban mindenki számára kötelező a bukósisak, és csak 14 éven felüliek használhatnak elektromos rollert, rossz látási viszonyok között pedig láthatósági ruházatot kell viselni.
Azt egyelőre nem tudni, hogy itthon várható-e hasonló szabályozás, azonban a kötelező biztosítást érintő változás miatt mindenképpen indokolt lenne – egyelőre azt sem tudjuk, hogy 12-13 éves korban minősülhet-e valaki üzembentartónak, a károkozás felelősségéről nem is beszélve. Az új KRESZ mindenesetre vélhetően érinti majd ezt a témát, így bizonyos változásokra mindenképpen fel kell készülnünk.