Elektromos roller biztosítás: új szabályok jönnek 2024-ben

Insura 2024. május 15. KGFB
Az elektromos rollerek kötelező biztosításának szabályozása évek óta napirenden volt, azonban a tényleges állásfoglalásra 2024-ig várnunk kellett. Júliustól viszont az e-rollerek üzembentartóinak fontos változásra kell felkészülniük: egyes rollerek ugyanis ezután csak érvényes kötelező biztosítással közlekedhetnek majd. Mutatjuk, mely járműveket érinti a változás, és mit lehet tudni a várható költségekről!
Elektromos roller biztosítás

Miért volt szükség a szabályok módosítására?

Az elektromos rollerek tömeges elterjedése nagy fejtörést okozott a döntéshozóknak, hiszen ezzel kapcsolatban sokáig nem volt egységes, EU-s szabályozás. Azonban mivel motor által meghajtott, gyakran 25 km/h-nál nagyobb sebességre képes járművekről van szó, valamint Európa-szerte és hazánkban is egyre magasabb az e-rollerrel történő károkozások száma, egyre sürgetőbb volt a közbelépés. Végül egy EU-s direktíva zárta le a kérdést, amely alapján minden tagállamban, így hazánkban is be kell vezetni egyes elektromos rollerek kötelező biztosítását. Az e-rollerekkel történt károkozásért, legyen szó anyagi kárról (pl. egy meghúzott autó) vagy személyi sérülésről, eddig a jármű tulajdonosa tartozott felelősséggel – a kötelező biztosítással rendelkező rollerek esetén ezentúl a károkozó biztosítása fogja fedezni a kapcsolódó összeget, ezért ez a változás az ő érdeküket is szolgálja.

Tudtad? A kötelező biztosítást mindig az üzembentartónak kell megkötnie. Mivel az e-rollerek nem kapnak forgalmi engedélyt, annak tulajdonosa vagy használója számít üzembentartónak, így neki kell majd megkötnie a biztosítást is.

Milyen típusokra kell majd megkötni az elektromos roller biztosítást?

Fontos részlet, hogy a változás nem minden elektromos rollert érint, ugyanakkor vonatkozhat egyéb mikromobilitási eszközökre is, például a segwayekre és az elektromos egykerekű járművekre. Összességében a jármű saját tömegét és tervezési sebességét kell nézni: azokra az e-rollerekre kell biztosítást kötni, amelyeknek tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy saját tömege nagyobb, mint 25 kg, és legalább 14 km/h sebességre képes.

Kell kötelező biztosítás az elektromos rolleremre?

Mikortól kell biztosítást kötnöm, és kapok-e értesítést róla?

Egyelőre csak annyit tudunk, hogy a biztosítóknak június 8-ig kell meghirdetniük a mikromobilitási eszközökre vonatkozó tarifáikat, a változás pedig július 16-án lép érvénybe, tehát ettől a dátumtól kell kötelező biztosítással rendelkezned, ha érintett vagy. A kötelezettségedről külön értesítést nem fogsz kapni: üzembentartóként a te felelősséged, hogy ellenőrizd a rollered paramétereit, és ha szükséges, megkösd a biztosítást.

Kötelező biztosítás kalkulátor

Találd meg a legkedvezőbb kötelező biztosítást motorra, segédmotoros kerékpárra vagy más járműre kalkulátorunkkal! Új szerződés kötése vagy biztosítóváltás – minden biztosító ajánlata egy helyen.

Mennyibe fog kerülni az elektromos roller kötelező biztosítása?

Konkrét adatokat és tarifákat egyelőre nem tudunk, azonban a segédmotoros kerékpárok KGFB-díjaiból kiindulva valószínűleg jelképes, évi pár ezer forintos biztosítási díjjal kell számolnod, amely különösen alacsony, ha azt nézzük, hogy egy károkozás akár többszázezres, személyi sérülés esetén pedig többmilliós kiadást is jelenthet a károkozónak. Ha érintett üzembentartóként nem kötöd meg a biztosítást, és kárt okozol, a kárösszeget neked kell előteremtened, sőt, még pénzbírságra is számíthatsz, amiért nem kötöttél kötelezőt a rolleredre – emiatt mindenképpen gondoskodj időben a biztosítás megkötéséről.  

E-roller körkép Európában: van mit bepótolnunk

Hazánkban egyelőre nincs lényegi szabályozás az elektromos rollerekkel kapcsolatban, amellyel lassan egyedül vagyunk Európában. Egyes országokban (pl. Egyesült Királyság, Hollandia) például szinte teljesen betiltották az e-rollerekkel való közlekedést, és azok bérlésére sincs lehetőség. A legtöbb EU-tagállamban szigorúan előírják, hogy milyen életkortól vezethet valaki e-rollert, és bizonyos életkor alatt (jellemzően 16 vagy 18 év) bukósisak viselését is kötelezővé tették. Ha a környező országokat nézzük, Ausztriában külön engedéllyel már 9 éves kortól használhatók ezek a járművek, azonban csak bukósisakkal, 25 km/h sebességig, és csak 16 éven felüli kísérővel. Romániában csak 14 év felett használhatók az elektromos rollerek, járdán, parkokban és macskaköves úton nem megengedett a használatuk. Szlovákiában 15 éves kor alatt csak bicikliúton, magánterületen és erdei utakon közlekedhetnek a rollerezők, Szlovéniában pedig egészen 18 éves korig kötelező a bukósisak használata. Horvátországban mindenki számára kötelező a bukósisak, és csak 14 éven felüliek használhatnak elektromos rollert, rossz látási viszonyok között pedig láthatósági ruházatot kell viselni.  

Azt egyelőre nem tudni, hogy itthon várható-e hasonló szabályozás, azonban a kötelező biztosítást érintő változás miatt mindenképpen indokolt lenne – egyelőre azt sem tudjuk, hogy 12-13 éves korban minősülhet-e valaki üzembentartónak, a károkozás felelősségéről nem is beszélve. Az új KRESZ mindenesetre vélhetően érinti majd ezt a témát, így bizonyos változásokra mindenképpen fel kell készülnünk.

Hasznosnak találtad a cikket?

18

Megosztás

Felelősségi nyilatkozat
A cikk tartalma tájékoztató jellegű, a publikálás időpontjában hatályos információk és adatok alapján készült. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy pontos és naprakész tartalmak jelenjenek meg az oldalon, azonban a cikkekben szereplő információk pontosságáért, és az esetleges téves tájékoztatásból fakadó jogvitákért felelősséget nem vállalunk.