Az elektromos kerékpárok vagy pedelecek nagy népszerűségnek örvendenek az utóbbi időben, hiszen egyesítik a kerékpárok szabadságát, az elektromos járművek környezetbarát tulajdonságait, és a robogók kényelmét. Az évek során egyre nagyobb teljesítményű e-kerékpárok jelentek meg a piacon, hogy kiszolgálják a vásárlói igényeket: némely modell magasabb sebességre képes, hegymenetben is stabilan működik, sőt, akár tekerés nélkül is lehet rajtuk utazni. Ezek a járművek azonban a magyar KRESZ szerint már nem férnek bele a „kerékpár” definíciójába, hiszen azt a szabályok szerint legfeljebb egy 300 W teljesítményű motor segítheti – az ennél erősebb gépek már segédmotoros kerékpárnak számítanak, amelyekre a robogókhoz hasonlóan meg kell kötni a kötelező biztosítást.
A fentiekből látszik, hogy kizárólag a segédmotoros kerékpárnak minősülő elektromos kerékpárokra kell biztosítást kötni, de vajon melyek ezek pontosan? A vonatkozó szabályok szerencsére meglehetősen egyszerűek: ha a kerékpár teljesítménye nem haladja meg a 300 W-ot, önálló sebessége nem éri el a 25/km-t (természetesen te ennél gyorsabban is tekerheted), valamint nem képes önálló meghajtásra (pl. kapcsolóval vagy gázkarral), a jármű kerékpárnak minősül, és nem kell rá biztosítást kötni. Ha ezekből legalább egy nem igaz, tehát a teljesítmény nagyobb, mint 300 W, maximális sebessége nagyobb, mint 25 km/h, vagy a motor pedálozás nélkül is működik, segédmotoros kerékpárról beszélünk. Utóbbi esetben ráadásul nemcsak a kötelező biztosítást kell megkötnöd, de a bukósisak és a legalább AM kategóriás jogosítvány is szükséges.
Az elmúlt években rohamosan nőtt a különböző elektromos járművek és mikromobilitási eszközök piaca, amelyet az egyébként is elavult KRESZ sajnos még nem tudott lekövetni. Bár a törekvés az elektromos roller kötelező biztosításával lassan, de megindult, a részletes szabályozás továbbra is várat magára. Ez egyébként nem egyedi probléma: ezeknek a járműveknek a szabályozása Európa-szerte nagy fejtörést okoz a törvényhozóknak. Egyes országokban az erősebb e-biciklik nem is közlekedhetnek közutakon, máshol pedig az alacsonyabb teljesítményű modellekhez is speciális vezetői engedély szükséges. A már előkészítés alatt álló új KRESZ vélhetően ezeket a szálakat is elvarrja majd, így reméljük, nem kell sokat várnunk a megoldásra.
Sajnos előfordulhat, hogy megvásároltál egy elektromos kerékpárt abban a tudatban, hogy sem jogosítvány, sem kötelező biztosítás nem szükséges hozzá, később azonban bebizonyosodik az ellenkezője. Jó hír, hogy ha van B kategóriás jogosítványod, bármilyen segédmotoros kerékpárt, így e-kerékpárt is vezethetsz, így ebben az esetben csak a bukósisak beszerzéséről és a biztosítás megkötéséről kell gondoskodnod. Ha nincs jogosítványod, fordulhatsz a kerékpár eladójához, hogy vegye vissza a járművet vagy cserélje gyengébb teljesítményűre, hiszen a kereskedőnek átfogó tájékoztatást kellene nyújtania a jármű tulajdonságairól. Mivel azonban a felhasználó kötelessége, hogy utánajárjon a kapcsolódó szabályoknak, főleg a kereskedő jóindulatán múlik, hogy hajlik-e a kompromisszumra. Emiatt e-kerékpár vásárlása előtt érdemes előre tájékozódni a vonatkozó szabályokról, és olyan kétkerekűt vásárolni, amely minden igényednek megfelel.