Autóvásárláskor természetesen mindannyian a jó állapotú, legfeljebb kisebb töréskárt szenvedett példányokat keressük, és szerencsés esetben az eladó korrekt módon tájékoztat is minket a jármű előéletéről. Van azonban jó pár példa ennek az ellenkezőjére is, így sok esetben csak huzamosabb használat után derül fény arra, hogy a járműnek komoly töréskára volt, például sérült a karosszéria, extrém esetben több roncsból hegesztették össze, hogy ismét használható legyen. A hasonló kellemetlenségek elkerülése érdekében mindenképpen érdemes élni a rendszám alapú kártörténet lekérdezés lehetőségével, amit Ügyfélkapu és Ügyfélkapu+ regisztrációval, valamint a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) mobilapplikációján keresztül is megtehetsz.
Az ingyenes kártörténet lekérdezésre az úgynevezett Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP) felületen van lehetőséged. Ha közvetlenül a magyarorszag.hu-ról szeretnéd elérni a felületet, a „Közigazgatás, jog” menüpont „Adatkezelés, adatszolgáltatás” lehetőségét kell kiválasztanod, majd az „Adatigénylés a Jármű Szolgáltatási Platformon” linkre kattintva láthatod a JSZP felületét. Innen már egyszerű a dolgod, csupán meg kell adnod a rendszámot, és láthatod is a jármű legfontosabb adatait: a jármű típusát, tömegét, motorszámát, hengerűrtartalmát, valamint az első nyilvántartásba vétel időpontját. A különböző lapokon emellett részletes információkat találsz a jármű előéletéről, futásteljesítményéről, kártörténetéről, valamint ellenőrizheted a műszaki vizsgákon készített fotókat, az eddigi tulajdonosok számát, és azt is, hogy a jármű körözés alatt áll-e.
Ezekből számos következtetést szűrhetsz le, amelyek segíthetnek eldönteni, hogy érdemes-e megvásárolni az adott járművet. Ha például azt látod, hogy a jármű kilométeróra-állása a grafikon egy pontján csökkent, biztos lehetsz benne, hogy azt manipulálták, így nem érdemes belevágni az üzletbe. Ugyanígy érdemes azt is ellenőrizni a fotókon, hogy a jármű színe megegyezik-e a forgalmiban bejegyzett színnel – újrafényezéssel ugyanis gyakran korábbi sérüléseket próbálnak elrejteni.
Az ingyenes lekérdezés mellett számos fizetős szolgáltatás is létezik, amelyek részletes, többoldalas jelentésekkel kecsegtetik az autóvásárlás előtt állókat. Mielőtt azonban fizetnél, érdemes utánanézni, hogy pontosan milyen forrásokból származnak a szolgáltatás információi, ugyanis ezeknek egy része a JSZP adatait kombinálja néhány szintén ingyenesen elérhető adattal. Fontos eltérés, hogy ezek a szolgáltatások rendszám helyett jellemzően alvázszám alapján működnek, ezért ezt az információt mindenképpen tudnod kell ahhoz, hogy használni tudd. Ha a kártörténeti adatok mellett kíváncsi vagy a jármű gyári felszereltségére és piaci árára is, érdemes megfontolni egy fizetős lekérdezést, ugyanis ezeket többnyire az Eurotax-adatbázisból nyerik ki a szolgáltatók, amelynek használata egyébként is fizetős lenne.
Bár a JSZP kétségkívül nagyon hasznos és megnehezíti a csalók dolgát, ne feledd, hogy ennek a felületnek is megvannak a maga határai és rizikói. Egyrészt a futásteljesítmény lekérdezése csak 2012-től elérhető, ugyanis ettől az évtől volt kötelező a kilométeróra-állás rögzítése a műszaki vizsgákon. Szintén fontos szempont, hogy az adatbázis kizárólag a Magyarországon már forgalomba helyezett járművekre érhető el, és mivel a külföldről behozott járművek kilométeróra-állását jellemzően a forgalomba helyezés előtt manipulálják, ennek az adatlapon nem lesz nyoma. Ugyanígy, mivel rendszám alapú rendszerről beszélünk, rendszámcsere vagy ismételt forgalomba helyezés esetén sem lesz elérhető a jármű előélete, hacsak nem tudod a korábbi rendszámot.
A fizetős szolgáltatások hátránya az lehet, hogy gyakran nem pontos, vagy nem elég átfogó információkat szolgáltatnak az adott járműről – ne hagyd, hogy megtévesszen egy magas javítási összeg, hiszen egy újabb autónál már egy fényszórócsere, vagy akár egy koccanásos lökhárító-sérülés javítása is súlyos százezrekbe kerülhet, amelytől még nem lesz használhatatlan az autó. A töréskárok száma sem feltétlenül pontos, főleg abban az esetben, amikor egy adott kárra több szervizben is kértek ajánlatot – mivel számos szolgáltató szervizadatokkal dolgozik, egy ajánlatkérés is jelenhet meg tévesen töréskárként.
Előfordulhat az is, hogy a megadott kilométeróra-adatok nem pontosak, csupán az előzetes futásteljesítményből adódó becslést tartalmaz a jelentés – emiatt ha fizetsz is a szolgáltatásért, az ingyenes lekérdezés információival mindenképpen érdemes összehasonlítani a kapott adatokat. Összességében tehát nem érdemes kizárólag ezekre az adatokra alapozni, főleg, ha a használt jármű külföldről származik – már néhány tízezer forintért elérhető egy átfogó, szakértői használtautó-ellenőrzés, amelyet a későbbi bosszúságok elkerülése érdekében feltétlenül érdemes igénybe venni.
Egy jármű előéletének lekérdezését sokan azzal a céllal végzik el, hogy kizárják a töréskáros autókat a keresésből. Ez viszont nem biztos, hogy megkönnyíti a dolgodat, főleg, ha idősebb használtautót vásárolnál: a 10 évnél idősebb autók nagy részének legalább egyszer volt már töréskára. Ami nem mindegy, hogy pontosan milyen töréskárról van szó: egy megfelelő módon dokumentált, szervizben történt tükörcsere, szélvédőjavítás vagy enyhe karosszériasérülés még nem zárja ki, hogy jó járművet kapsz a pénzedért. Egy nagyobb sérüléssel, gyűrődéssel, vágással járó töréskárnak azonban már lényegesen több a rizikója, ezért természetesen érdemes mindent megtenni, hogy ezekről tudomást szerezz.
Ne feledd: az, hogy a töréskár nem szerepel az adatbázisokban, nem azt jelenti, hogy nem is történt meg, hiszen sajnos még mostanában is előfordulnak házi, vagy nem ellenőrzött körülmények között történt, dokumentálatlan javítások. Ezeknek sokkal nagyobb a veszélyük, mint egy megfelelően lepapírozott, kisebb töréskárnak, ezért önmagában a töréskárok miatt ne mondj le a kiszemelt járműről. Itt kerül képbe ismét az előzetes átvizsgálás jelentősége: egy szakértő még szabad szemmel is kiszúrhatja a nagyobb sérülések nyomát, míg egy jelentéktelenebb javítást (például a lökhárító újrafényezését) gyakran még műszerrel sem lehet kimutatni. A lényeg, hogy megfontoltan és tudatosan dönts!