Kártörténet lekérdezés: hogyan mehetsz biztosra autóvásárláskor?

Insura 2024. október 16. AUTÓM
Egy jármű kártörténetének lekérdezése az egyik legfontosabb lépés autóvásárlás előtt, hiszen így bizonyosodhatsz meg arról, hogy a jármű előéletéről adott információk valósak. Az ingyenes kártörténet lekérdező mellett számos fizetős megoldás létezik erre, de vajon honnan tudhatom, hogy melyik a legjobb, és érdemes-e költeni rá? Cikkünkben összeszedtük a kártörténet lekérdezéssel kapcsolatos legfontosabb infókat.
Kártörténet lekérdezése

Ezért fontos az autó lekérdezése rendszám alapján

Autóvásárláskor természetesen mindannyian a jó állapotú, legfeljebb kisebb töréskárt szenvedett példányokat keressük, és szerencsés esetben az eladó korrekt módon tájékoztat is minket a jármű előéletéről. Van azonban jó pár példa ennek az ellenkezőjére is, így sok esetben csak huzamosabb használat után derül fény arra, hogy a járműnek komoly töréskára volt, például sérült a karosszéria, extrém esetben több roncsból hegesztették össze, hogy ismét használható legyen. A hasonló kellemetlenségek elkerülése érdekében mindenképpen érdemes élni a rendszám alapú kártörténet lekérdezés lehetőségével, amit Ügyfélkapu és Ügyfélkapu+ regisztrációval, valamint a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) mobilapplikációján keresztül is megtehetsz.

Hogyan működik az ingyenes kártörténet lekérdező?

Az ingyenes kártörténet lekérdezésre az úgynevezett Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP) felületen van lehetőséged. Ha közvetlenül a magyarorszag.hu-ról szeretnéd elérni a felületet, a „Közigazgatás, jog” menüpont „Adatkezelés, adatszolgáltatás” lehetőségét kell kiválasztanod, majd az „Adatigénylés a Jármű Szolgáltatási Platformon” linkre kattintva láthatod a JSZP felületét. Innen már egyszerű a dolgod, csupán meg kell adnod a rendszámot, és láthatod is a jármű legfontosabb adatait: a jármű típusát, tömegét, motorszámát, hengerűrtartalmát, valamint az első nyilvántartásba vétel időpontját. A különböző lapokon emellett részletes információkat találsz a jármű előéletéről, futásteljesítményéről, kártörténetéről, valamint ellenőrizheted a műszaki vizsgákon készített fotókat, az eddigi tulajdonosok számát, és azt is, hogy a jármű körözés alatt áll-e.

Ezekből számos következtetést szűrhetsz le, amelyek segíthetnek eldönteni, hogy érdemes-e megvásárolni az adott járművet. Ha például azt látod, hogy a jármű kilométeróra-állása a grafikon egy pontján csökkent, biztos lehetsz benne, hogy azt manipulálták, így nem érdemes belevágni az üzletbe. Ugyanígy érdemes azt is ellenőrizni a fotókon, hogy a jármű színe megegyezik-e a forgalmiban bejegyzett színnel – újrafényezéssel ugyanis gyakran korábbi sérüléseket próbálnak elrejteni.

TIPP: A Jármű Szolgáltatási Platformon elérhető adatokkal már kiszámolhatod az átírás várható költségeit is gépjármű átírás kalkulátorunkkal!

Mit tudnak a fizetős megoldások?

Az ingyenes lekérdezés mellett számos fizetős szolgáltatás is létezik, amelyek részletes, többoldalas jelentésekkel kecsegtetik az autóvásárlás előtt állókat. Mielőtt azonban fizetnél, érdemes utánanézni, hogy pontosan milyen forrásokból származnak a szolgáltatás információi, ugyanis ezeknek egy része a JSZP adatait kombinálja néhány szintén ingyenesen elérhető adattal. Fontos eltérés, hogy ezek a szolgáltatások rendszám helyett jellemzően alvázszám alapján működnek, ezért ezt az információt mindenképpen tudnod kell ahhoz, hogy használni tudd. Ha a kártörténeti adatok mellett kíváncsi vagy a jármű gyári felszereltségére és piaci árára is, érdemes megfontolni egy fizetős lekérdezést, ugyanis ezeket többnyire az Eurotax-adatbázisból nyerik ki a szolgáltatók, amelynek használata egyébként is fizetős lenne.

Melyek az ingyenes kártörténet lekérdezés rizikói?

Bár a JSZP kétségkívül nagyon hasznos és megnehezíti a csalók dolgát, ne feledd, hogy ennek a felületnek is megvannak a maga határai és rizikói. Egyrészt a futásteljesítmény lekérdezése csak 2012-től elérhető, ugyanis ettől az évtől volt kötelező a kilométeróra-állás rögzítése a műszaki vizsgákon. Szintén fontos szempont, hogy az adatbázis kizárólag a Magyarországon már forgalomba helyezett járművekre érhető el, és mivel a külföldről behozott járművek kilométeróra-állását jellemzően a forgalomba helyezés előtt manipulálják, ennek az adatlapon nem lesz nyoma. Ugyanígy, mivel rendszám alapú rendszerről beszélünk, rendszámcsere vagy ismételt forgalomba helyezés esetén sem lesz elérhető a jármű előélete, hacsak nem tudod a korábbi rendszámot.

A fizetős lekérdezésnek is lehetnek korlátai

A fizetős szolgáltatások hátránya az lehet, hogy gyakran nem pontos, vagy nem elég átfogó információkat szolgáltatnak az adott járműről – ne hagyd, hogy megtévesszen egy magas javítási összeg, hiszen egy újabb autónál már egy fényszórócsere, vagy akár egy koccanásos lökhárító-sérülés javítása is súlyos százezrekbe kerülhet, amelytől még nem lesz használhatatlan az autó. A töréskárok száma sem feltétlenül pontos, főleg abban az esetben, amikor egy adott kárra több szervizben is kértek ajánlatot – mivel számos szolgáltató szervizadatokkal dolgozik, egy ajánlatkérés is jelenhet meg tévesen töréskárként.

Előfordulhat az is, hogy a megadott kilométeróra-adatok nem pontosak, csupán az előzetes futásteljesítményből adódó becslést tartalmaz a jelentés – emiatt ha fizetsz is a szolgáltatásért, az ingyenes lekérdezés információival mindenképpen érdemes összehasonlítani a kapott adatokat. Összességében tehát nem érdemes kizárólag ezekre az adatokra alapozni, főleg, ha a használt jármű külföldről származik – már néhány tízezer forintért elérhető egy átfogó, szakértői használtautó-ellenőrzés, amelyet a későbbi bosszúságok elkerülése érdekében feltétlenül érdemes igénybe venni.

Vehetek-e töréskáros autót?

Egy jármű előéletének lekérdezését sokan azzal a céllal végzik el, hogy kizárják a töréskáros autókat a keresésből. Ez viszont nem biztos, hogy megkönnyíti a dolgodat, főleg, ha idősebb használtautót vásárolnál: a 10 évnél idősebb autók nagy részének legalább egyszer volt már töréskára. Ami nem mindegy, hogy pontosan milyen töréskárról van szó: egy megfelelő módon dokumentált, szervizben történt tükörcsere, szélvédőjavítás vagy enyhe karosszériasérülés még nem zárja ki, hogy jó járművet kapsz a pénzedért. Egy nagyobb sérüléssel, gyűrődéssel, vágással járó töréskárnak azonban már lényegesen több a rizikója, ezért természetesen érdemes mindent megtenni, hogy ezekről tudomást szerezz.

Kötelező biztosítás kalkulátor

Találd meg a legkedvezőbb kötelező biztosítást kalkulátorunkkal, és kösd meg a szerződésedet akár azonnal! Új szerződés kötése vagy biztosítóváltás – minden biztosító ajánlata egy helyen.

Ne feledd: az, hogy a töréskár nem szerepel az adatbázisokban, nem azt jelenti, hogy nem is történt meg, hiszen sajnos még mostanában is előfordulnak házi, vagy nem ellenőrzött körülmények között történt, dokumentálatlan javítások. Ezeknek sokkal nagyobb a veszélyük, mint egy megfelelően lepapírozott, kisebb töréskárnak, ezért önmagában a töréskárok miatt ne mondj le a kiszemelt járműről. Itt kerül képbe ismét az előzetes átvizsgálás jelentősége: egy szakértő még szabad szemmel is kiszúrhatja a nagyobb sérülések nyomát, míg egy jelentéktelenebb javítást (például a lökhárító újrafényezését) gyakran még műszerrel sem lehet kimutatni. A lényeg, hogy megfontoltan és tudatosan dönts!

Hasznosnak találtad a cikket?

2

Megosztás

Felelősségi nyilatkozat
A cikk tartalma tájékoztató jellegű, a publikálás időpontjában hatályos információk és adatok alapján készült. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy pontos és naprakész tartalmak jelenjenek meg az oldalon, azonban a cikkekben szereplő információk pontosságáért, és az esetleges téves tájékoztatásból fakadó jogvitákért felelősséget nem vállalunk.