Mi a gazdasági totálkár, és mennyit fizet utána a biztosító?

Gazdasági totálkár
KGFB | 2023. augusztus 14.

A totálkárnak több fajtája is létezik, azonban egy biztos: senki sem találkozik szívesen ezzel a fogalommal a saját vonatkozásában. Ha mégis megtörténik a baj, nem árt, ha ismerjük a legfontosabb tudnivalókat: cikkünkben tisztázzuk a gazdasági totálkár jelentését, eláruljuk, mennyit fizet a biztosító totálkár esetén, és mire számíthatsz, ha te okoztad a kárt.

Mi a totálkár?

Totálkárról akkor beszélünk, amikor a töréskár olyan mértékű, hogy a járművet nem lehet vagy nem érdemes megjavítani. Amikor elhangzik a totálkár kifejezés, sokak lelki szemei előtt egy már-már megsemmisült, felismerhetetlenségig roncsolt autó jelenik meg, ez azonban gyakran nem fedi a valóságot: megesik, hogy a sérülés látszólag nem súlyos, azonban kifejezetten drága alkatrészek sérültek, vagy a jármű korából fakadóan a javítás vagy az alkatrészek pótlása nem lenne gazdaságos. A totálkárnak két fajtáját tartjuk számon, lássuk, mit jelentenek ezek!

Műszaki és gazdasági totálkár: ezek a legfontosabb különbségek

Totálkáron belül megkülönböztetünk úgynevezett műszaki és gazdasági totálkárt. Míg a műszaki totálkár azt jelenti, hogy a jármű javítása nem lehetséges, gazdasági totálkár esetén a javítás nem gazdaságos. Ebből következik, hogy műszaki totálkár esetén a jármű már csak roncsként értékesíthető, gazdasági totálkár esetén azonban nem ennyire egyértelmű a helyzet. Ebben a helyzetben is fontos, hogy tisztában legyél a lehetőségeiddel, ezért vegyük is sorra, hogyan zárulhat egy gazdasági totálkár.

Milyen lehetőségeim vannak gazdasági totálkár után?

A balesetet követően a biztosító szemlét tart, amely során a kárszakértő megállapíthatja a gazdasági totálkár tényét. Ebben az esetben két lehetőséged van: az egyik, hogy elfogadod a biztosító döntését, kivonatod a járművet a forgalomból, és értékesíted a roncsot. Ebben a biztosító is a segítségedre lesz, azonban nem kell feltétlenül elfogadnod az ott kapott ajánlatot – persze kétségtelen, hogy ez kényelmesebb megoldás, mintha neked kellene a roncs eladásával foglalkozni. A másik lehetőség, hogy megjavíttatod a járművet, azonban jó, ha tudod, hogy ilyenkor a biztosító többnyire csak egy bizonyos mértékig fedezi a javíttatás költségeit.

Gazdasági totálkár esetén mennyit fizet a biztosító?

Ha megállapították a totálkárt, a vonatkozó törvény szerint a biztosítónak a kár időpontjában fennálló forgalmi értéket kell alapul vennie, amelyet csökkentenie kell az úgynevezett maradványértékkel, más néven roncsértékkel. Mindkét érték meghatározása szakértő feladata, a roncsértéket a biztosító többnyire roncskereskedő partnereken keresztül határozza meg, és mindig a legmagasabb ajánlatot veszi figyelembe. A forgalmi érték meghatározását szintén külső szakértő végzi, és figyelembe veszi többek között a jármű modelljét, korát, állapotát, felszereltségét és futásteljesítményét – a megállapított összeget megtagadhatod, azonban a magasabb érték bizonyításának költségét magadra kell vállalnod. A biztosító ezen felül természetesen téríti a személyi sérüléssel járó költségeket (pl. sérelemdíj), valamint a ronccsal kapcsolatos ügyintézés költségeit (pl. tréler, bérautó költsége, új autó vásárlásával kapcsolatos adminisztrációs költségek, illetékek). Ne feledd, hogy csak akkor számíthatsz kötelező biztosítással kapcsolatos kártérítésre totálkár esetén, ha te vagy a károsult fél, károkozóként erre nincs lehetőség.

Mi a helyzet, ha én okoztam a kárt?

Amennyiben az autód olyan közúti baleset következtében tört totálkárosra, amelyet te okoztál, a bonus-malus fokozat romlása mellett sajnos az autód javíttatással járó költségeket is neked kell viselned, kivéve, ha rendelkezel teljes körű vagy töréskárra vonatkozó CASCO-val. Jó tudni, hogy a totálkárt károsultként is érvényesítheted a CASCO szerződésedre, a biztosító utólag be fogja hajtani a kárösszeget a károkozó biztosítójánál, az önrész összegével együtt. Emiatt minden helyzetben hasznos lehet a CASCO megkötése, idősebb járműre pedig a Mini CASCO lehet jó választás, amely a kisebb töréskárokat fedezi önrész nélkül.

Legújabb cikkek

Kátyúkár biztosítás
CASCO | 2023. szeptember 15.
Kátyúkár: ki a felelős az úthibák okozta károkért?
A hazai közúthálózat sajnos meglehetősen elavult, ezért napjainkban is állandó veszély a kátyúkár, amely akár többszázezres kárt is okozhat az autóvezetőknek. Cikkünkben sorra vesszük, hogyan zajlik a kátyúkár bejelentése, ki a felelős a keletkezett károkért, milyen lehetőségek vannak a kátyúkár...
Útlemondási biztosítás
UTAS | 2023. szeptember 14.
Útlemondási biztosítás: milyen lehetőségeim vannak, ha nem tudok elutazni?
Egy hónapok óta várt utazás lemondása semmiképp sem kellemes élmény, azonban még nagyobb bosszúság, ha a lemondással a befizetett út és programok költségét is elveszíted. Cikkünkben sorra vesszük az útlemondási biztosítás vagy sztornóbiztosítás részleteit, és további tippeket is adunk az...
Földrengés biztosítás
OTTHON | 2023. szeptember 6.
Földrengés Magyarországon: kell-e tartanunk a nagyobb földrengéskároktól?
Az elmúlt hetekben hazánkban is többször okozott riadalmat egy-egy érezhető erejű földrengés, így joggal merül fel a kérdés, hogy mennyire kell tartanunk hazánkban a nagyobb földrengéskároktól. Cikkünkből megismerheted a magyarországi földrengések rövid történetét, illetve azt is eláruljuk, hogyan...
Lakásbiztosítás albérletre
OTTHON | 2023. augusztus 31.
Lakásbiztosítás albérletre: a 3 legfontosabb kérdés
Albérlőként sokan elmulasztják a lakásbiztosítás megkötését, amellyel azonban – a bérleti szerződésüktől függően – jelentős anyagi kockázatnak teszik ki magukat. Cikkünkben sorra vesszük az albérlet biztosításával és káraival kapcsolatos 3 legfontosabb kérdést, például hogy milyen...
Motor CASCO biztosítás
CASCO | 2023. augusztus 28.
Motor CASCO: plusz védelem két kerékre is!
Amikor meghalljuk a CASCO kifejezést, leggyakrabban autókra asszociálunk, azonban a motorkerékpárokra is ugyanannyira hasznos megkötni a biztosítást, hiszen az elemi-, törés- és lopáskárok a két keréken közlekedők számára is igen nagy kiadást jelentenek. Természetesen az autó és a motor CASCO...