Hazánkban az elmúlt 10-15 évben tartósan és látványosan csökkent az autólopások száma, 2022-ben azonban megfordult ez a tendencia, és az Európa-szerte jellemző alkatrészhiány következtében mind az autólopások, mind a nagy értékű alkatrészek (pl. katalizátor, kipufogórendszerek) lopásának száma emelkedni kezdett. Hazánkban jelenleg is alacsonynak mondható az autólopások száma, azonban a tavalyi évben több meglepő változás is történt a bűnügyi statisztikák szerint. 2023-ban a tulajdonosok szinte tálcán kínálták fel autójukat a tolvajoknak: ebben az évben a leggyakoribb lopási módszer a jármű saját kulcsával történő eltulajdonítás volt. Az autósok gyakran hagyják bent a kulcsot az autóban, amíg beszaladnak a boltba vagy a lakásba, sőt, gyakran a motort sem állítják le erre az időre. Ez a módszer nemcsak a nyilvánvaló veszélyek miatt tiltólistás, de azért is, mert így a CASCO biztosítás sem fogja fedezni a káreseményt.
A statisztikákból az is kiderül, hogy jelentősen átrendeződni látszik az autólopások területi megoszlása: míg az elmúlt évtizedekben Budapesten történt a legtöbb lopás, az utóbbi években folyamatosan csökken a fővárosi autólopások aránya, az elmúlt évben már csak a járművek 30%-át lopták el itt. Az első idei adatok szerint ez az arány 2024-ben tovább tolódik: lakosságarányosan immár Nógrád megyében lopják el a legtöbb autót. Szintén jelentős változás, hogy míg hosszú évekig a Simson márkájú motorkerékpár volt a legtöbbet lopott jármű, 2023-ban visszacsúsztak a 9. helyre, és már inkább a személyautók vezetik a toplistát. Tavaly Opelből, Suzukiból, Volkswagenből, Fordból és Mercedesből loptak a legtöbbet, ha pedig ezt összevetjük a hazai állománnyal, kiderül, hogy főleg a német autómárkák tulajdonosainak kell aggódniuk. A hazánkban regisztrált járművek száma alapján kevésbé keltették fel a tolvajok érdeklődését a Renault, ©koda, Toyota és Peugeot márkájú autók, ezekből arányaiban is kevesebbet loptak tavaly.
Egy autólopás hatalmas hidegzuhanyként éri az autósokat, azonban egy ilyen bűncselekménynél minden óra számít, hiszen az ellopott jármű gyakran már aznap külföldre kerül. Ha azzal szembesülsz, hogy nincs meg az autó, első lépésben győződj meg arról, hogy nem történhetett tévedés: ha biztos, hogy nem parkoltál máshol, vagy nem használja épp egy családtag sem, azonnal jelentsd be a rendőrségnél az eltűnést, hogy minél hamarabb ki tudják adni a jármű körözését. Ezután érdemes a közösségi médiában is közzétenni az eltűnt jármű fotóját és rendszámát, ugyanis nem ritka, hogy a tolvajok egy kieső részen vagy parkolóban „pihentetik” az autót. Sokan rejtenek el különböző nyomkövetőket az autóban, amely szintén segíthet ilyen esetekben, azonban nagyon fontos, hogy akár közösségi segítséggel, akár nyomkövetővel bukkansz az autóra, ne eredj egyedül a nyomába, ugyanis ez veszélyes lehet! Ha bármit megtudsz a jármű hollétéről, értesítsd a rendőrséget, és adj át nekik minden fontosnak tűnő információt.
Hazánkban meglehetősen elöregedett a járműpark, így a járművek nagy részére koruk miatt már nem köthető teljes körű CASCO. A fiatalabb modellekre azonban feltétlenül érdemes megkötni a biztosítást, főleg, ha a jármű fokozottan ki van téve a lopás kockázatának (pl. közterületen parkol, esetleg a keresettebb márkák közé tartozik). Az idősebb járművek tulajdonosainak kiváló kompromisszum a lopás CASCO, amely kizárólag lopáskárra térít, és kifejezetten kedvező éves díjjal megköthető bármilyen korú autóra. Ha megtörténik a baj, az első lépés mindig a rendőrségi feljelentés, az ott kapott jegyzőkönyvvel pedig minél hamarabb, de legkésőbb a szerződésben meghatározott határidőig meg kell keresned a biztosítódat a kárbejelentéssel. Egy fiatalabb, értékesebb autó esetén jelentős anyagi kárral jár egy autólopás, amelyhez képest a CASCO éves díja elenyésző – ráadásul töréskár, rongálás és elemi károk esetén is számíthatsz rá, így igazán széles körű védőhálót biztosít.
Hazánkban az autólopások nagy része happy enddel végződik, azonban az autó sikeres előkerülése után sem dőlhetnek hátra a tulajdonosok, jellemző ugyanis, hogy a rendőrség bűnjelként lefoglalja a járművet. Arra, hogy ez mennyi ideig tart, nem lehet pontosan válaszolni: egyszerűbb ügyek esetén ez lehet csupán pár nap, bonyolultabb büntetőeljárások (pl. nagyobb tolvajhálózat felszámolása) akár hónapokig is húzódhat az ügy. Szintén felmerülhet, hogy vajon mi a teendő akkor, ha már megkaptad a CASCO biztosítás kártérítését, és esetleg vettél is belőle egy új autót, ám időközben előkerül az ellopott jármű. Ebben az esetben természetesen te döntheted el, hogy igényt tartasz-e az ellopott autóra, ha azonban élsz ezzel a lehetőséggel, a kártérítés összegét vissza kell fizetned a biztosítónak. Amennyiben nem szeretnéd visszakapni az ellopott járművet, a biztosító értékesíti azt, amelyben köteles vagy közreműködni. Összességében tehát a legjobb, ha minden fronton felkészülsz a lopáskárokra: ahogy a statisztikák is mutatják, már minimális odafigyeléssel is elkerülheted a bajt, a súlyosabb helyzetekben pedig számíthatsz a CASCO-ra!