A legtöbb járműnek az egyik legfontosabb egyedi azonosítója az alvázszám, amelynek szándékos manipulációja bűncselekménynek számít. Megesik azonban, hogy az évek során az alvázszám kopás vagy korrózió miatt részben vagy egészben olvashatatlanná válik, vagy akár baleset során megsérül, ekkor pedig a járműnek sok esetben új alvázszámra van szüksége. Mivel ennek az azonosítónak a módosítása engedélyköteles, ebben az esetben a hatósági alvázszám beütése az egyetlen járható út, amelyet TSC, vagy régi nevén AF alvázszám néven ismerhetsz. Ma már a legtöbb esetben a jármű alvázszámát több helyre is beütik, így egy olvashatatlan karakter nem jelenti automatikusan egy hosszas eljárás szükségességét – a végső „ítéletet” azonban mindig a szakértő mondja ki.
Az, hogy a jármű eredeti azonosítója olvashatatlan, többnyire a műszaki vizsga, vagy adásvétel esetén az eredetiségvizsgálat során derül ki. Előbbi esetben újabb eredetvizsga szükséges ahhoz, hogy megállapítsák, természetes folyamatok vezettek-e az alvázszám kopásához, vagy szándékosan manipulálták azt. Utóbbi esetben a vizsgaközpont értesíti a rendőrséget, és a tulajdonos ellen büntetőeljárás indul. Ha kizárták a szándékosságot, kapsz egy igazolást, amivel el kell menned a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) valamelyik megyei kirendeltségére, és be kell adnod egy átalakítási engedélyre vonatkozó kérelmet. Ezután sor kerül egy műszaki szemlére, és ha mindent rendben találnak, megtörténhet az új alvázszám beütése, amelyre kizárólag az NKH kirendeltségein kerülhet sor. Az ekkor kapott adatlappal ezt követően el kell menned egy okmányirodába, ahol az új alvázszámmal új iratokat állítanak ki.
A TSC alvázszám sajnos nem ingyenes, több különböző költséggel is számolnod kell az ügyintézés során. Az átalakítási engedély iránti kérelem díja 11800 Ft, emellett – hacsak nem az adásvétel során történő eredetvizsgán derül ki a baj – az eredetiségvizsgálat költsége is ide tartozik. A hatósági alvázszám beütésének díja 4000 Ft, az ezt követő első időszakos vizsgálatért pedig 4600 forintot kell fizetned. Miután a jármű új alvázszámot kapott, új iratokra is szükséged lesz: mivel az alvázszám a forgalmiban és a törzskönyvben is szerepel, mindkettőből újat kell igényelned, ennek díja összesen 12000 Ft.
Ma már gyakran alapértelmezettnek számít, hogy az eredetiségvizsgálatra csak az adásvételi szerződés aláírását követően kerül sor, ezért előfordul, hogy későn derül ki, hogy a jármű alvázszáma nem olvasható megfelelően. Ez értelemszerűen óriási adminisztrációs rémálom az új tulajdonosnak, hiszen ha az eredetvizsga során nem bizonyítható egyértelműen, hogy természetes folyamatok vezettek a problémához, akár rendőrségi eljárás is indulhat ellene. Szerencsésebb esetben „csak” a TSC alvázszám beütéséről kell gondoskodnod, azonban ez is időbe és pénzbe kerül – jobb tehát elkerülni a bajt. Ilyen esetben sajnos az előző tulajdonos nem kötelezhető a jármű visszavételére, kivéve, ha az adásvételi szerződésben szerepelt az eredetvizsga sikertelenségére vonatkozó kitétel. Jármű adásvétel esetén nagyon fontos, hogy az eredetiségvizsgálatra a szerződés aláírása előtt kerüljön sor – nem véletlen, hogy hivatalosan „előzetes eredetiségvizsgálat” az eljárás neve. Bár az eredetvizsgát sokan – főleg az eladók – egy felesleges adminisztrációs körnek gondolják, vevőként rengeteg kellemetlenségtől kímélheted meg magad, ha kötöd az ebet a karóhoz, és nem írsz alá adásvételi szerződést az eredetvizsga előtt.
Szintén előfordulhat, hogy már az adásvétel előtt tudomásodra jut, hogy a járművet TSC alvázszámmal látták el, amely sokakat elbizonytalaníthat. Ennek az oka az, hogy balesetben erősen sérült, komolyabb helyreállításon átesett (pl. több darabból összeillesztett), valamint tisztázatlan eredetű járművek is gyakran kapnak ilyen alvázszámot. Jó tudni, hogy az alvázszám elhelyezkedése nem azonos a különböző járműmodellek esetén, így bizonyos esetekben az gyorsabban és könnyebben korrodálódik. Régebbi autóknál, főleg terepjáróknál sajnos már bőven előfordulhat, hogy a jármű hatósági alvázszámra szorul, így összességében nem érdemes kizárólag ez alapján dönteni. Ha a jármű állapota megfelelő, rendben vannak a papírjai, átment az eredetvizsgán, és a jármű előéletében sem látsz semmi gyanúsat, ne a TSC alvázszám megléte akadályozzon a vásárlásban. Régebbi járművek esetén fokozottan javasolt egy vásárlást megelőző, alapos ellenőrzés, amely szintén segíthet dönteni. Az autóvásárlást nem érdemes elkapkodni, akár gyári, akár hatósági alvázszámmal rendelkezik – önmagában azonban a TSC alvázszám ne tántorítson el a vásárlástól!