A kárrendezési folyamat első és egyik legfontosabb lépése maga a kárbejelentés, amit mind a károsultnak, mind a károkozónak meg kell tennie – előbbinek 30, utóbbinak 5 napja van erre a káresemény bekövetkezésétől számítva. A káreseményt minden esetben a károkozó biztosítójánál kell bejelenteni, kivéve, ha a károkozó személye ismeretlen vagy a károkozó jármű nem rendelkezik kötelező biztosítással – utóbbi esetekben a Magyar Biztosítók Szövetségét (MABISZ) kell keresned. A kárbejelentéshez és a kárrendezéshez is szükséged lesz a kék-sárga kárbejelentő lapra, amit két példányban kell kitölteni, hogy mind a károsultnak, mind a károkozónak legyen egy példánya. A papír alapú kárbejelentést kiváltja a MABISZ online kárbejelentési felülete, illetve az E-kárbejelentő nevű, ingyenesen letölthető telefonos applikáció. Személyi sérülés, kettőnél több résztvevő, külföldi gépjárművel való ütközés esetén, valamint vitás esetekben rendőrt kell hívnod, ekkor ragaszkodj ahhoz, hogy készüljön rendőrségi jegyzőkönyv.
Miután megtörtént a kárbejelentés, sor kerül a szemlére, amely során egy kárszakértő megtekinti a járművek sérüléseit, és jegyzőkönyvet készít ezekről. A szemle célja, hogy a sérülések alapján minél több részlet kiderüljön a baleset keletkezésének körülményeiről és a károkozó felelősségéről. A kárszemle helyszínét neked kell megszabnod: amennyiben a jármű menetképes és használod is, olyan címet adj meg, ahol munkaidőben rendelkezésre tudsz állni, egyéb esetben pedig azt a helyszínt kell megadnod, ahol a jármű jelenleg tartózkodik, legyen az a lakcímed, vagy akár az autószerelőd műhelye. A kárszakértő azt is felméri, hogy a jármű sérülései közül melyek azok, amelyek nem a káreseménnyel kapcsolatban keletkeztek, a kártérítés ugyanis nem vonatkozik a korábban szerzett sérülésekre. Amennyiben személyi sérülés is történt, fontos, hogy készüljön orvosi szakvélemény a sérülés fokáról, a munkaképtelenség várható időtartamáról, valamint az esetleges tartós egészségkárosodás mértékéről.
A kötelező biztosítás kártérítése alapvetően dologi és nem dologi károkra vonatkozhat: dologi kárnak számít a gépjármű sérülése, de például az utasok vagy a vétlen sofőr használati tárgyainak sérülése és megsemmisülése is. Ha a balesetben ruha, cipő, szemüveg, táska, vagy bármilyen más tárgy sérült, fontos, hogy ezt az érintettek feltüntessék a kárbejelentő lapon, vagy hely hiányában egy mellékleten, és a tárgyak pótlásához kapcsolódó számlákat eltegyék. A megsérült tárgyakat érdemes megőrizni és lefotózni, ugyanis a káreljárás során ezeknek a károknak a bizonyítása is szükséges lehet. Szintén a dologi károk közé tartozik, ha a baleset során károsodott egy villanyoszlop, kerítés, vagy bármilyen más, közterületi elem – ezekért a károkozó ugyanúgy anyagi felelősséggel tartozik, amelyet a biztosító szintén átvállal. A nem dologi károk alatt a személyi sérüléssel vagy halálesettel kapcsolatos károkat értjük, amely megnyilvánulhat egészségkárosodásban, átmeneti vagy végleges munkaképtelenségben, vagy a legrosszabb esetben a sérült halálában is. Ezekért a baleset sérültje, vagy az elhunyt családja sérelemdíjra vagy járadékra lehet jogosult, ezért nagyon fontos, hogy minden, a balesettel kapcsolatos orvosi dokumentációt megőrizz és átadj a biztosítónak.
Kisebb károk esetén a károkozónak legfeljebb egy szabálysértési eljárással kell számolnia, súlyosabb esetben, jellemzően ittas vezetés, személyi sérülés vagy haláleset bekövetkezésekor azonban büntetőeljárás indul a károkozó ellen, amely akár börtönbüntetést is vonhat maga után. Egyes esetekben, a sértett hozzájárulásával sor kerülhet úgynevezett közvetítői eljárásra, amely során a károkozó közös megegyezéssel kártalanítja a baleset sérültjét, így megszűnhet a károkozó büntethetősége, vagy enyhülhet a büntetés mértéke. Mivel ez az eljárás gyorsabb és lelkileg kevésbé megterhelő, mint egy hosszas büntetőeljárás, a károkozónak és a károsultnak egyaránt érdemes lehet megfontolnia. A károsult – amennyiben a felajánlott kártérítés mértékével nem ért egyet – polgári peres úton is követelhet magasabb összegű kártérítést, azonban ebben az esetben is hasznosabb, ha a felek peren kívül egyeznek meg.
A biztosítókat szigorú határidők kötik mind a kárrendezés, mind a kártérítés kifizetése kapcsán: a kárrendezéshez szükséges dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, ezek hiányában legkésőbb a kárigény benyújtásától számított három hónapon belül kártérítési javaslatot kell tennie a biztosítónak, kétes esetekben ugyanezen határidőn belül reagálnia kell a kárigényben foglalt követelésekre. A kártérítést az összeg elfogadását vagy megítélését követő 15 napon belül kell kifizetni a károsult részére. A jármű sérülése esetén a károsult választhat az úgynevezett számlás vagy megállapodásos kárrendezés között: a javítási számla alapján történő kárrendezés során a biztosító az autószerelőtől kapott számla alapján állapítja meg a kártérítési összeget, amelyben figyelembe vesz minden, a kárrendezés és kárfelvétel során készült dokumentumot. Ebből az összegből a biztosító levonhatja az avulás mértékét, valamint a munkadíj-különbözetet, így elképzelhető, hogy nem kapod vissza a számla teljes összegét. Az egyezségi megállapodás szerint történő kártérítés lényege, hogy a biztosító saját számítása alapján határozza meg a nettó javítási költséget, amelyet kártérítésként felajánl – erre akkor is sor kerül, ha később úgy döntesz, hogy inkább számla alapján kéred a kártérítést. Gazdasági totálkár esetén természetesen ezek a lépések kimaradnak, ebben az esetben a biztosító a kárszemlét követően automatikusan megállapít egy kártérítési összeget.
Rendkívül kellemetlen, ha olyan káresemény történik, amelynek elkövetője ismeretlen, vagy nem rendelkezik kötelező biztosítással. Utóbbi esetben bár a károkozó anyagi felelősséggel tartozik az okozott károkért, a felmerülő kárigényt gyakran csak egy hosszú évekig húzódó per során tudja érvényesíteni a károsult. Jó tudni, hogy ekkor is van egy lehetőség: a MABISZ Elkülönített Szervezeti Egysége felel az úgynevezett Kártalanítási Számla kezeléséért, amelyből a hasonló esetekben rendezhetik a vétlen fél kárát. Jó tudni, hogy ismeretlen károkozó esetén csak akkor jár ilyen módon kártérítés, ha súlyos személyi sérülés vagy haláleset történt, biztosítatlan gépjármű esetén pedig hiába fizet a Kártalanítási Számla, a MABISZ utólag akár polgári peres úton is behajthatja az összeget a károkozótól. Ha csak a jármű sérült, ismeretlen károkozó esetén többnyire csak a saját CASCO biztosításodra támaszkodhatsz, ezért mindenképpen javasolt legalább egy törés CASCO-t kötni a járműre. Természetesen ha időközben a rendőrségi nyomozás sikerre vezet, a CASCO szerződést kezelő biztosító visszakövetelheti a kifizetett összeget a károkozótól.